Conferència  |  Majors de 14 anys

Adaptació teatral i direcció escènica

25 Novembre | 12:30 — 14:00 h

finalitzat

Tota obra d'art naix i s'expandeix en permanent diàleg amb si mateixa, amb l'entorn i amb el receptor. En assumir molta influència del context extern i previ, tota obra d'art es deu a les anteriors i és molt difícil establir la seua absoluta originalitat en tots els aspectes. Sòfocles va escriure Antígona basant-se en un mite i totes les Antígonas que es van reescriure a posteriori es basaven en la de l'autor grec, però també bevien l'una de l'altra i, en definitiva, del mateix mite originari que, qui sap quantes vegades es va reescriure i va reimaginar fins que va arribar a Sòfocles. Tots estem pujats a coll de gegants. Tenint això en compte, a quin de les obres que tracten la vida d'Antígona hauríem de considerar l'obra original? Òbviament, a totes. Totes ho són i cap ho és. Aquesta contradicció aparent marca tot el nostre coneixement sobre l'art en general, no obstant això, és en l'art teatral on es fa més palés.

Un espectacle teatral existeix solament en el moment en el qual es representa. Això genera una necessitat imperiosa d'adaptar el material literari existent a l'espectador contemporani, al lloc i a l'època en la qual es representa. Aquest fet suma a l'autor del hipotexto i el possible adaptador, autor de l'hipertext, a una altra mena d'autor, encara que no reconegut oficialment com a tal: el director d'escena.

Tota direcció escènica d'una obra teatral és, en essència, una adaptació. Encara que un director d'escena no haja canviat ni una sola coma del text però, per exemple, decideix traslladar el lloc de l'acció d'una escena determinada que originàriament ocorria en el portal d'un edifici al dormitori de la protagonista, el director ja ha canviat l'escena substancialment. No dona el mateix dir “Et desitge” en un portal que en un dormitori. Tots els directors adaptem o versionem inevitablement, som coautors per dret de les obres que dirigim. Perquè, una vegada representada, cap obra escrita és la mateixa. El teatre en si és una adaptació contínua i perpetuada per molta gent i solament com a tal pot i deu percebre's.

Hadi Kuric

Ha escrit una vintena d'assajos i una trentena d'adaptacions, versions i obres originals, totes representades en diversos països i ha dirigit més de 50 muntatges teatrals.

Veure més

Potser t'interesse...

Jornades | Adults

Taula Redona "Finançament Públic a Espanya: De l’IVC a l’ICAA"

"Un punt de trobada únic per a impulsar la innovació i el networking en el sector audiovisual des de Castelló."

Jornades | Adults

JORNADES DE PROFESSIONALITZACIÓ DEL SECTOR AUDIOVISUAL EN CASTELLÓ

Un punt de trobada únic per a impulsar la innovació i el networking en el sector audiovisual des de Castelló.

Exposició | Per a tots els públics

INTERFERÈNCIES EL/LA

INTERFERÈNCIES EL/LA és un projecte multimèdia procesual participatiu que aborda el tema de la igualtat de gènere comptant amb ...

Curs | Majors de 18 anys

DANSA CREATIVA

Dansa Creativa ens convida a escoltar el nostre propi cos i a ser conscients d'ell. Ens anima a valorar-nos, explorar les nostr...

Curs | De 8 a 12 anys

TEATRE I EMOCIONS

En el fascinant món del teatre, els xiquets i xiquetes descobrixen un espai màgic on les emocions es convertixen en protagoni...

Curs | Majors de 18 anys

Mirades

Poètiques visuals. Una aproximació a l'experiència estètica a través de l'art i els sentits

Curs | Majors de 14 anys

Sortides Fotogràfiques

Descobreix els millors racons de Castelló aprenent fotografia Cada dissabte al matí coneixerem un lloc diferent de Castelló pe...

Curs | Majors de 18 anys

Fotografia avançada

El taller està dirigit a persones amb coneixements tècnics de fotografia que vulguin desenvolupar el seu projecte fotogràfic pe...

Taller | Majors de 18 anys

L'ART DE CONÉIXER-TE Teatre per a SER

“Un laboratori de creació artístic i humà a través del Teatre i Cos en moviment”